Denkersprogramma
Met het Denkersprogramma beoogt de Academie het maatschappelijk debat in Vlaanderen te versterken en een langetermijnvisie te ontwikkelen omtrent beleidsmatige uitdagingen. Het programma is een uniek multidisciplinair en toekomstgericht initiatief met maatschappelijke weerslag op hoog niveau.
Centraal staat een vooraanstaand internationaal expert of een panel van internationale experten. Samen met de leden van de Academie en talrijke partners en stakeholders wordt gewerkt rond een actuele problematiek waarop Vlaanderen een belangrijke impact kan hebben. Het doel is een significante bijdrage te leveren tot de verdere strategische ontwikkeling van Vlaanderen door een langetermijnvisie te ontwikkelen en op die wijze bij te dragen tot de beleidsvorming.
Jaarlijks organiseert de Academie twee cycli van het Denkersprogramma. Op initiatief van de vier klassen bepaalt de Academie de thema's en uitdagingen van het programma. Er wordt vrij geïnterageerd met tal van stakeholders in de betrokken domeinen. Doorheen tal van activiteiten worden concrete ideeën en aanbevelingen ontwikkeld. Deze worden gepresenteerd tijdens het Slotsymposium en in het rapport van de Denker(s) achteraf.
Inspiratie voor het Denkersprogramma werd gevonden bij het Thinkers in Residence Program van de staat South Australia te Adelaide.
De Academie kan reeds terugblikken op enkele succesvolle Denkersprogramma’s:
Recente Denkerscycli
Hoe kunnen we cognitief sterke kinderen en jongeren écht tot bloei laten komen? Het denkersprogramma zoekt antwoorden op deze vraag door internationale experts, Vlaamse specialisten en organisaties samen te brengen.
Denkerscyclus georganiseerd door de Klasse van de Kunsten onder leiding van Thierry De Duve.
De Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten organiseert in 2023-2024 de Denkerscyclus Stikstof: in alle redelijkheid.
Artificiële intelligentie en de implicaties voor ons mensbeeld (de autonomie, de zelfbepaling, de noodzaak aan een ‘digitaal humanisme’).
Kansongelijkheid in het onderwijs is een financieel, sociaal en cultureel probleem.
Vertrouwen in wetenschap is gesteund op de reproduceerbaarheid en repliceerbaarheid van onderzoeksresultaten...
Over de bijna-energie- en koolstofneutraliteit van gebouwen in 2050, m.i.v. de transities in ruimtelijke ordening en mobiliteit.
Is een nieuw beleid nodig inzake verantwoord onderzoek naar technologische innovatie?
Onderzoek naar de taal van communicatie en debat over klimaatverandering.
Denkerscyclus met W.J.T. Mitchell.
Natuurlijk bodemkapitaal in de 21ste eeuw: uitdagingen en opportuniteiten
Maatschappelijke waarden bij digitale innovatie: wie, wat en hoe?
Naar aanleiding van het KVAB Standpunt “De strijd om de waarheid.
Een analyse van de rol die CERN inneemt voor België in het algemeen, en voor Vlaanderen in het bijzonder.
Reflection on the challenges the Flemish food sector faces today.
Transparantie is de consensus van onze tijd. Maar lopen we gevaar dat dit leidt tot een samenleving die terugplooit op zichzelf?
Hoe kan onze samenleving het aan? Inzoomen op de politieke theorie en de problemen die zich stellen in de praktijk.
Small to Medium-sized Nations in International Collaborative Science
Het doctoraat is een eeuwenoude en eerbiedwaardige instelling.
Een adaptatiestrategie voor Vlaanderen in het licht van de klimaatverandering.
Het Vlaamse kunstenlandschap onder de loep met een focus op overheidsbeleid en stadseconomie.
Hoe kunnen we het einde van de naoorlogse consensus begrijpen? Hoe moet het verder?
Innovative Entrepreneurship via Spin-offs of Knowledge Centres in Flanders, Belgium and Europe.
Is Vlaanderen inderdaad op weg naar een nieuwsgierige, enthousiaste en innovatiegedreven kennismaatschappij?
De jeugdwerkloosheid is vandaag dubbel zo groot als die van de volwassenen: op zoek naar oorzaken en oplossingen.
Werken aan het ontwikkelen van een systemische visie op de optimale valorisatie van ICT en internet voor het nieuwe hoger onderwijs van de 21-ste eeuw.