Beschouwing en/of beleving in de (beeldende) kunst

Jaargang: 2024
Omgaan met kunst: beschouwing en/of beleving?
Klasse Kunsten

Documenten 

Er is op dit moment nog geen rapport beschikbaar.
Indien u op de hoogte wil blijven van dit en andere projecten, schrijf u dan in op onze nieuwsbrief.

Evenementen 

De term ‘beleving’ is alomtegenwoordig. Ook de organisatie, programmatie en productie van de (beeldende) kunst anticipeert op de – vooronderstelde – verwachtingen van de bezoekers of het publiek naar ‘sterke ervaringen’ en richt zich op (zintuiglijke) intensiteit en / of op actieve betrokkenheid van de bezoeker. 

In de beeldende kunsten gaat dit gepaard met het toenemen van technieken die de betrokkenheid van de toeschouwer trachten te maximaliseren en de immersiviteit verhogen. De directe, zintuiglijke, toegankelijke, inclusieve kunstervaring wordt tegengesteld aan de afstandelijke, veeleer cerebrale en contemplatieve omgang met kunst. Wanneer de kunstwerken zelf zich hier niet toe lenen, nemen de curatoren of de musea die opdracht over, en voegen zelf immersieve belevingsformats toe. 

Het symposium ‘Beschouwing en/of beleving in de (beeldende) kunst’ besluit de denkerscyclus georganiseerd door de Klasse van de Kunsten onder leiding van Thierry De Duve. Het gaat in op de algemene verwachting van of eis naar beleving, het bevraagt relevante recente en hedendaagse tendensen in de kunst, en levert discussiestof voor het beleid en de evaluatie van de werking van de (kunst)musea ter zake. 

Met lezingen van Thierry De Duve, Maarten Delbeke, Hanneke Grootenboer, Anton Jäger, Camiel Van Winkel, Koenraad Jonckheere en Bart Verschaffel (chair).

Paleis der Academiën, 3 oktober 15u00-17u30; 4 oktober 10u00-17u30. 

 

Foto: Comte Olympe Aguado, Admiration

Denker 
Thierry de Duve

Kunsthistoricus en kunsfilosoof Thierry de Duve (1944°) is Evelyn Kranes Kossak Professor at Hunter College, City University of New York sinds 2016, en Emeritus van de Université de Lille 3. Hij publideerde onder meer Pictorial Nominalism (1991), Kant after Duchamp (1996), Clement Greenberg Between the Lines (1996, 2010), Look—100 Years of Contemporary Art (2001), en Sewn In the Sweatshops of Marx: Beuys, Warhol, Klein, Duchamp (2012).  

Hij was curator van de tentoonstelling Voici / Look -100 Years of Contemporary Art (PSK, Brussel, 2002) en van het Belgisch Paviljoen voor de Biënnale van Venetië in 2003.