E-logistiek
De rol van het internet als facilitator van continue en
alomtegenwoordige communicatie heeft hoge verwachtingen gecreëerd in de
logistieke wereld. Terzelfdertijd dwingt de rechtstreekse confrontatie
met de klant vele bedrijven tot het herdenken van hun rol en strategie
met betrekking tot de toeleveringsketen (Supply chain strategie).
De
vraag is welke beloften e-logistiek juist inhoudt: gaat het hier om een
louter technologische evolutie, of biedt deze omnipresentie
mogelijkheden tot het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodi? In het
laatste geval vormt de schaalbaarheid van de technologie een
opportuniteit voor (ook kleine) bedrijven om zich op mondiaal vlak te
profileren.
Op basis van een positionering in verschillende
rollen zal onderzocht worden waar de waarde voor de onderneming
gecreëerd wordt en hoe deze kan gerealiseerd worden.
Op deze
wijze kan de geïnteresseerde onderneming overgaan tot een beter
gefundeerde formulering van de doelstellingen, de eraan verbonden
technologische vereisten, de invloeden op de bestaande zakelijke
beheersprocessen en organisatorische implicaties.