Blended Learning
Evenementen
Will universities survive the e-learning revolution? De klassieke
universiteit ligt op sterven! Vermoord de universiteit niet! De
krantenkoppen van het voorbije jaar liegen er niet om. Moeten onze
universiteiten en hogescholen de digitale revolutie omhelzen als de
sleutel tot een nieuwe toekomst of moeten ze die juist afhouden als een
bedreiging voor hun wezen zelf? Hebben ze de boot misschien al gemist?
Dat
laatste zeker (nog) niet. De Vlaamse instellingen zijn zeer intensief
met e-learning bezig: door wetenschappelijk onderzoek, via een
uitgebreide waaier aan pilootexperimenten en door grondige discussie en
reflectie. In 2014 hebben zij in het kader van het Denkersprogramma van
de KVAB hun visies en ervaringen uitgewisseld met twee gerenommeerde
buitenlandse experten (denkers): Diana Laurillard van de University of
London en Pierre Dillenbourg van de Ecole Polytechnique Fédérale de
Lausanne. Hun ideeën liggen aan de basis van de eigen visie, voorstellen
en aanbevelingen die de KVAB-reflectiegroep Blended Learning uitgewerkt
heeft in het voorjaar 2015. Deze worden geformuleerd in dit Standpunt.
De position papers van de denkers zelf werden gepubliceerd als KVAB
Standpunt 33: Higher Education in the digital era. A thinking
Exercise in Flanders.
Het lijdt geen twijfel dat de digitalisering ongekende mogelijkheden
biedt voor onderwijs en leren, in de breedte zowel als in de diepte.
Dankzij de nieuwe mogelijkheden in de breedte kunnen universiteiten en
hogescholen onderling cursussen uitwisselen en hun maatschappelijke
functie uitbreiden naar nieuwe doelgroepen. Ze kunnen hun internationale
dimensie versterken door cursussen aan te bieden en af te nemen in het
kader van internationale netwerken (virtuele mobiliteit).
De
nieuwe mogelijkheden in de diepte zullen zich niet vanzelf realiseren:
niet de technologie op zich zal de onderwijskwaliteit verbeteren, maar
wel de doordachte combinaties van traditioneel contactonderwijs
(met zijn onschatbare rijkdom aan persoonlijke en sociale contacten en
ervaringen) met online learning. Deze combinaties hebben een naam: blended
learning.
Om het digitale potentieel optimaal te valoriseren zijn
krachtige acties nodig op de verschillende niveaus: dat van de docent en
de klas, dat van de instelling en dat van de overheid. Zonder die
krachtige acties missen onze universiteiten en hogescholen wellicht deze
unieke kans om via de digitale revolutie hun onderwijs grondig te
vernieuwen, te verbreden en te verbeteren en op die manier hun
maatschappelijke functie op te krikken.
KVAB-reflectiegroep “Blended Learning”
Documenten bij dit project
Auteur
-
Georges Van der Perre
-
Jan Van Campenhout
Coauteur
-
Joos Vandewalle
-
Jacques Willems
-
Erik De Corte
-
Sabine De Vriendt
-
Erik Duval
-
Luc Vandeput