Blended Learning

Evenementen
      Will universities survive the e-learning revolution? De klassieke 
      universiteit ligt op sterven! Vermoord de universiteit niet! De 
      krantenkoppen van het voorbije jaar liegen er niet om. Moeten onze 
      universiteiten en hogescholen de digitale revolutie omhelzen als de 
      sleutel tot een nieuwe toekomst of moeten ze die juist afhouden als een 
      bedreiging voor hun wezen zelf? Hebben ze de boot misschien al gemist?
Dat 
      laatste zeker (nog) niet. De Vlaamse instellingen zijn zeer intensief 
      met e-learning bezig: door wetenschappelijk onderzoek, via een 
      uitgebreide waaier aan pilootexperimenten en door grondige discussie en 
      reflectie. In 2014 hebben zij in het kader van het Denkersprogramma van 
      de KVAB hun visies en ervaringen uitgewisseld met twee gerenommeerde 
      buitenlandse experten (denkers): Diana Laurillard van de University of 
      London en Pierre Dillenbourg van de Ecole Polytechnique Fédérale de 
      Lausanne. Hun ideeën liggen aan de basis van de eigen visie, voorstellen 
      en aanbevelingen die de KVAB-reflectiegroep Blended Learning uitgewerkt 
      heeft in het voorjaar 2015. Deze worden geformuleerd in dit Standpunt. 
      De position papers van de denkers zelf werden gepubliceerd als KVAB 
      Standpunt 33: Higher Education in the digital era. A thinking 
      Exercise in Flanders.
    
      Het lijdt geen twijfel dat de digitalisering ongekende mogelijkheden 
      biedt voor onderwijs en leren, in de breedte zowel als in de diepte. 
      Dankzij de nieuwe mogelijkheden in de breedte kunnen universiteiten en 
      hogescholen onderling cursussen uitwisselen en hun maatschappelijke 
      functie uitbreiden naar nieuwe doelgroepen. Ze kunnen hun internationale 
      dimensie versterken door cursussen aan te bieden en af te nemen in het 
      kader van internationale netwerken (virtuele mobiliteit).
De 
      nieuwe mogelijkheden in de diepte zullen zich niet vanzelf realiseren: 
      niet de technologie op zich zal de onderwijskwaliteit verbeteren, maar 
      wel de doordachte combinaties van traditioneel contactonderwijs 
      (met zijn onschatbare rijkdom aan persoonlijke en sociale contacten en 
      ervaringen) met online learning. Deze combinaties hebben een naam: blended 
      learning.
Om het digitale potentieel optimaal te valoriseren zijn 
      krachtige acties nodig op de verschillende niveaus: dat van de docent en 
      de klas, dat van de instelling en dat van de overheid. Zonder die 
      krachtige acties missen onze universiteiten en hogescholen wellicht deze 
      unieke kans om via de digitale revolutie hun onderwijs grondig te 
      vernieuwen, te verbreden en te verbeteren en op die manier hun 
      maatschappelijke functie op te krikken.
    
KVAB-reflectiegroep “Blended Learning”
Documenten bij dit project
Auteur
-   
  Georges Van der Perre
-   
  Jan Van Campenhout
Coauteur
-   
  Joos Vandewalle
-   
  Jacques Willems
-   
  Erik De Corte
-   
  Sabine De Vriendt
-   
  Erik Duval
-   
  Luc Vandeput
 
              
             
        