Klinkende Kennis
Symposium
Paleis der Academiën, Brussel
Organisatie
Maakt de kosmos muziek voor ons? Kunnen galactische signalen componisten rechtstreeks of onrechtstreeks inspireren? Of kunnen we het componeren evengoed overlaten aan artificieel intelligente machines? Zijn kunst en meer specifiek muzikale expressie verenigbaar met de wetenschappelijke methode? En hoe kan technologie bij dit alles helpen? Of juist niet?
De Reflectiegroep Kunst, Wetenschap en Technologie nodigt u uit om op 22 april te ontdekken wat er zich afspeelt op de raakvlakken tussen muziek, wetenschap en technologie. Met lezingen, debatten, live muziek en een multimedia-installatie. Deelname is gratis maar registreren verplicht.
Afbeelding: Katrien Kolenberg
22-04-2022
Het lijkt aannemelijk dat artificiële intelligentie muziek kan
‘genereren’, al zal dan gediscussieerd kunnen worden over de definitie
van muziek. Maar kan AI ook op de een of andere manier met de betekenis
van muziek omgaan en niet alleen de klankvorm of de hiërarchische
onderliggende structuur? Dit werpt natuurlijk heel wat vragen op, onder
andere: wat is betekenis (van muziek)? en hoe kan AI in het algemeen met
betekenis omgaan? Naast deze fundamentele vraag, wil deze duolezing ook
inzoomen op de vraag hoe AI de menselijke componist/uitvoerder kan
ondersteunen (eerder dan vervangen).
De Alamire Foundation, KU Leuvens centre of excellence voor het onderzoek en de valorisatie van muziek uit de Lage Landen stelt zijn onderzoeksproject Library of Voices voor en brengt een installatie mee die de bezoeker instrumenten aanreikt om dieper binnen te dringen in de structuur van polyfone muziek. De combinatie van cilindrische anamorfosen en gelaagde klank daagt de bezoeker uit zijn perceptie van beeld en klank in vraag te stellen en opnieuw te ‘kalibreren’. In de installatie zingen de vijf vocalisten samen maar zijn ze ieder ook apart te horen en te zien. Net zoals de cilindrische spiegel in de 17de-18de eeuw als object gekoesterd en bewonderd werd in een Wunderkammer, zo wordt DIORAMATIZED #03 van Rudi Knoops door zijn nadrukkelijke vorm zelf een precieus object dat de bezoeker uitdaagt te kiezen tussen verwondering en inspectie.
Lezing gevolgd door live performance.
Verschillende synergieën zullen aan bod komen, evenals de essentiële vraagstelling: hoe en waarom?
Als illustratie voert Trio Landini Jan Van Landeghem’s 3de pianotrio uit met: Jenny Spanoghe (viool), Geert de Bièvre (cello) en Paul Hermsen (piano).