“Learning Analytics” in het Vlaams hoger onderwijs
Debat
Paleis der Academiën
Organisatie
Activiteit in het kader van het Standpunt
"Learning Analytics" is aan een steile opmars bezig. De groei van online en blended learning levert heel wat data op. De verwachtingen zijn hooggespannen: betere studieprestaties, minder drop-out, persoonlijke feedback & begeleiding. Maar deze beloftevolle ontwikkeling creëert ook uitdagingen op vlak van ethiek en privacy...
Hoe kan Learning Analytics (LA) efficiënt en effectief ingezet worden in het Vlaams hoger onderwijs? Het nieuwe Standpunt van de KVAB belicht diverse aspecten op basis van voorbeelden uit binnen- en buitenland. De auteurs formuleerden zestien concrete aanbevelingen om de uitdagingen aan te pakken zodat het potentieel van LA in de eigen Vlaamse context ten volle kan worden benut.
Op 29 april wordt de publicatie voorgesteld. Expert Jan-Paul van Staalduinen (TU Delft) zorgt voor een kritische reflectie. Vertegenwoordigers uit verschillende onderwijsinstellingen en studentenkoepels geven hun reacties tijdens het debat.
Cartoon: Joris Snaet