“Learning Analytics” in het Vlaams hoger onderwijs

Debat

29-04-2019

Paleis der Academiën

“Learning Analytics” in het Vlaams hoger onderwijs

"Learning Analytics" is aan een steile opmars bezig. De groei van online en blended learning levert heel wat data op. De verwachtingen zijn hooggespannen: betere studieprestaties, minder drop-out, persoonlijke feedback & begeleiding. Maar deze beloftevolle ontwikkeling creëert ook uitdagingen op vlak van ethiek en privacy...

Hoe kan Learning Analytics (LA) efficiënt en effectief ingezet worden in het Vlaams hoger onderwijs? Het nieuwe Standpunt van de KVAB belicht diverse aspecten op basis van voorbeelden uit binnen- en buitenland. De auteurs formuleerden zestien concrete aanbevelingen om de uitdagingen aan te pakken zodat het potentieel van LA in de eigen Vlaamse context ten volle kan worden benut.

Op 29 april wordt de publicatie voorgesteld. Expert Jan-Paul van Staalduinen (TU Delft) zorgt voor een kritische reflectie. Vertegenwoordigers uit verschillende onderwijsinstellingen en studentenkoepels geven hun reacties tijdens het debat.

Registreren | Cartoon: Joris Snaet

Programme: 

29-04-2019

1 Onthaal & registratie 15:30 - 16:00
2 Verwelkoming 16:00 - 16:05
Joos Vandewalle, Erevoorzitter KVAB (spreker)
3 Herdenking Georges Van der Perre 16:05 - 16:15
4 Presentatie van het Standpunt 16:15 - 16:45
Door Tinne De Laet & co-auteurs
5 Kritische reflectie op het standpunt 16:45 - 17:15
Jan-Paul van Staalduinen, TU Delft (spreker)
6 Debat 17:15 - 18:25
Jan-Paul van Staalduinen, TU Delft (panellid)
Piet Desmet, vicerector KU Leuven (panellid)
Tinne De Laet, voorzitter werkgroep (panellid)
Karin Coninx, vicerector UHasselt (panellid)
Tammy Schellens, onderwijskunde UGent (panellid)
Greet Decin, programmadirecteur onderwijs UCLL (panellid)
Dylan Couck, VVS (panellid)
Jan Danckaert, vicerector VUB (panellid)
Katleen Bracke, Universiteit van Vlaanderen (moderator)
7 Slotbeschouwing 18:25 - 18:30
8 Receptie 18:30 - 19:30