Vertrouwen in de wetenschap(per)

Drie Vlaamse academies: de Jonge Academie (JA), de Koninklijke Academie
voor Geneeskunde van België (KAGB), en de Koninklijke Vlaamse Academie
van België voor Wetenschappen en Kunsten (KVAB) hebben hun krachten
gebundeld om een stand van zaken op te maken van het vertrouwen in de
wetenschap(per) in Vlaanderen. Dit is een eigen initiatief van hun
permanente reflectiegroep Responsible Research & Innovation en
Wetenschapsethiek en het is gericht naar het bredere publiek, de
onderwijswereld, de media en de diverse beleidsorganen. Het is
geschreven door een multi-disciplinaire groep van vooraanstaande
onderzoekers uit deze drie academies.
Er zijn in de laatste
jaren verschillende factoren die het vertrouwen in de wetenschap en
wetenschappers mogelijk hebben aangetast. De pandemie, fraudegevallen,
fake nieuws, sociale media, klimaatverandering en wereldpolitiek zijn
slechts enkele voorbeelden. Verdiepende inzichten, concrete ervaringen
van de auteurs, resultaten van een bevraging en een historische context
tonen aan dat dit vertrouwen vrij goed is bij ons, maar deze analyse
toont ook aan dat er nog een belangrijke rol is voor de academies, de
media, de onderzoeksinstellingen, het onderwijs met aandachtspunten en
aanbevelingen.
Gevraagd wordt dat het beleid de genootschappen zoals
de KVAB, KAGB, en JA die de transdisciplinaire dialoog bevorderen en die
de communicatie met het brede publiek aangaan, blijft steunen.
De
beleidsmakers van de universiteiten en de onderzoeksinstituten en
financieringsinstellingen van het onderzoek zoals het FWO worden
aangemoedigd om de onderzoekers en onderzoekspraktijken te belonen die
het vertrouwen in de wetenschap bevorderen.
Gevraagd wordt dat de
onderwijsverstrekkers het wetenschappelijk denken en vertrouwen in de
wetenschap zorgvuldig aanleren met concrete argumenten en voorbeelden
zoals ‘Wat is wetenschap en hoe werkt de wetenschap?’, ‘Wat is het
onderscheid tussen feiten en opinies’, ‘Wat is een goed debat?’.
Aan
de wetenschapscommunicatie van de media wordt gevraagd correcte en
aantrekkelijke verhalen over wetenschap en wetenschappers te brengen die
ook de wetenschappelijke basis van argumenten in het maatschappelijk
debat meegeven. Hierbij verdienen de methodes van factchecking meer
aandacht, en steun, ook van de overheid.
Alle betrokkenen in het
wetenschapsgebeuren worden aangemoedigd de beste praktijken voor
kwaliteit van en vertrouwen in het onderzoek toe te passen.
Documenten bij dit project
Auteur
-
Joos Vandewalle