ICT & derde wereld
De ICT (informatie -en communicatietechnologie) en het wereldwijd
informatienetwerk betekenen voor de armere landen zowel een bedreiging
als een nooit eerder geziene kans. De ontwikkelingssamenwerking staat
dan ook voor een bijzonder zware uitdaging: de trend naar een “digital
divide” moet omgebogen worden naar een “digital dividend”: een
rechtvaardig aandeel in de weldaden van de digitale revolutie. Dit
aandeel moet de armere landen een impuls geven om los te breken uit de
armoede en het isolement. Om dit te bereiken is er een krachtige globale
inspanning nodig op het niveau van de internationale instellingen en
donor -organisaties, de regeringen, de EU, de NGO’s, de universiteiten,
de bedrijven en de diverse privé-initiatieven.
“Onderwijs
voor iedereen” (EFA: ”Education for All”) is een van de millennium
doelstellingen. De nood aan onderwijs en vorming in de
ontwikkelingslanden is echter zo groot en zo dringend dat de klassieke
oplossingen, zoals het opleiden van leerkrachten, onmogelijk aan de
vraag kunnen voldoen. In de komende vijftig jaar moeten er meer mensen
gevormd worden dan er ooit voorheen in de geschiedenis van de mensheid
gevormd werden. ICT zal nooit de leraar overbodig maken, maar kan wel de
conventionele onderwijscapaciteit enorm versterken en uitbreiden. De
methoden hiervoor moeten intensief bestudeerd en uitgetest worden, en
via een goed gestructureerde aanpak in praktijk gebracht.