"Influencers hebben inhoudelijk sterk bijgedragen via getuigenissen" #wecomprijzen2023 #magditonline
"Influencers hebben inhoudelijk sterk bijgedragen via getuigenissen" #wecomprijzen2023 #magditonline
Liselot Hudders, Emma Beuckels, Ini Vanwesenbeeck, Elisabeth Van den Abeele, Steffi De Jans en Marloes de Brabandere worden bekroond met een Jaarprijs Wetenschapscommunicatie 2023 voor "Magditonline", een project waarmee ze ouders willen informeren en sensibiliseren over de gevaren en verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan het online afbeelden van kinderen.
Het ultieme doel van onze website was het bereiken van een zo breed mogelijk publiek dus deze prijs is absoluut de kers op de taart na een periode van hard werken.
Hieronder lees je een verslagje van ons (virtueel) interview. De volgende stap? Stem op hen voor de EOS Publieksprijs of registreer voor de feestelijke prijsuitreiking in het Paleis der Academiën op 14/11
Weetjes over de Wetenschappers
Wat is het belang van jullie onderzoek voor de wereld?
Magditonline draagt bij aan een veiligere digitale omgeving door bewustwording bij ouders en andere stakeholders te verhogen, wat resulteert in een wereld waarin de privacy en rechten van kinderen beter worden beschermd en online veiligheid wordt bevorderd.
Hoe lang zijn jullie hier al mee bezig?
Bijna drie jaar geleden namen we interviews af bij kidfluencers en hun ouders. Tijdens deze gesprekken kwamen talloze zorgwekkende privacyrisico's aan het licht. Bovendien bleek dat veel ouders zich zorgen maakten over de online privacy van hun kinderen, maar niet wisten hoe ze hiermee moesten omgaan. Deze bevindingen maakten ons bewust van de noodzaak om kinderen beter te beschermen in de huidige digitale wereld, en ouders ondersteuning te bieden bij hun zoektocht naar manieren om dit te doen. In plaats van te wachten op wetgevende maatregelen, besloten we zelf actie te ondernemen en dienden we een financieringsaanvraag in voor een wetenschapscommunicatieproject bij de UGent. De rest is geschiedenis.
Waarom kozen jullie specifiek voor deze vorm van communicatie?
We hebben gekozen voor een website, gezien dit kanaal ons een groot bereik, toegankelijkheid en veelzijdigheid te bieden heeft. Influencers hebben mee beslist over de concrete uitwerking van de site en hebben inhoudelijk ook sterk bijgedragen via getuigenissen. Daarnaast hebben we ook een Instagrampagina @magditonline waar we onze volgers op de hoogte houden van alle laatste nieuwtjes (of al het laatste nieuws) over het thema.
Persoonlijke weetjes
Wat vinden jullie van de prijs?
We zijn enorm trots op deze prijs. Het ultieme doel van onze website was het bereiken van een zo breed mogelijk publiek dus deze prijs is absoluut de kers op de taart na een periode van hard werken. Elk teamlid heeft zijn expertise en schouders vol passie en toewijding onder dit project gezet om het tot een goed einde te brengen, wat blijk geeft van schitterend teamwork. We hebben er zelfs storm Corrie voor getrotseerd, toen we op schrijf-tweedaagse waren in Oostende! Het certificaat krijgt een mooie plaats in onze bureau en we gaan zeker eens klinken op het succes.
Hoe werden jullie een team?
We zijn een complementair team van jonge, gepassioneerde wetenschappers met elk hun eigen expertise en vaardigheden die al jaren geboeid zijn door hoe kinderen beïnvloed worden door reclame en hoe we hen beter kunnen beschermen. De unieke combinatie van de inzichten uit ons wetenschappelijk onderzoek met de ervaringen die we zelf hadden als mama’s, influencers en volgers gaf ons de nodige bagage om dit project tot een goed eind te brengen.
Wat zetten jullie van muziek op?
Ook op dit vlak zijn we heel complementair met een mix van alternatieve en commerciële muziekfans. Tijdens de roadtrip die we vorig jaar in de VS deden, hebben we dus veel compromissen moeten sluiten op muzikaal vlak ;)