Zorg voor talent
Documenten
Indien u op de hoogte wil blijven van dit en andere projecten, schrijf u dan in op onze nieuwsbrief.
Zorg voor talent – Reflecties op de praktijk en het beleid van de educatieve omgang met cognitief sterk functionerende lerenden in Vlaanderen
De KVAB organiseert in 2025 een Denkerscyclus rond het thema Zorg voor talent. Het wordt gecoördineerd door Prof. Em. Lieven Verschaffel (lid KMW KVAB), Prof. Em. Joos Vandewalle (lid KTW KVAB), Karine Verschueren (KU Leuven, hoofd Expertisecentrum TALENT) en Inez Dua (stafmedewerker KVAB), in nauw overleg met een ruime stuurgroep van Vlaamse academici, beleidsmakers en onderwijsexperts.
Belangrijke data:
- 20-23 januari 2025: eerste bezoek van de Denkers – interactie met zo veel mogelijk relevante actoren.
- 31 maart t.e.m. 3 april 2025: tweede bezoek van de Denkers – interactie met zo veel mogelijk relevante actoren.
- 11 juni 2025: slotsymposium in de Academie.
Wat?
Het doel van deze denkerscyclus is om, met de steun van twee buitenlandse denkers en in nauwe samenwerking met de belangrijkste Vlaamse experten, organisaties en andere stakeholders, een kritische synthese te maken van de beschikbare wetenschappelijke inzichten en ervaringskennis over:
- de cognitieve, psychosociale, en motivationele kenmerken van cognitief sterke kinderen en jongeren
- de wijze waarop hun ontwikkeling zich voltrekt en de moeilijkheden die ze daarbij ondervinden
- wat er thans aan praktijken en initiatieven op dit terrein bestaat in Vlaanderen en de ons omringende landen
- manieren waarop de onderwijs- en opvoedingsomgeving de ontwikkeling van deze kinderen en jongeren beter kan bevorderen
Op basis van deze kritische synthese zullen er aanbevelingen geformuleerd worden om het beleid en de praktijk van de zorg voor en het onderwijs aan cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen te verbeteren.
Uitgangspunt:
Zowel vanuit het oogpunt van de betreffende kinderen en jongeren als vanuit maatschappelijk oogpunt is het van groot belang dat zij brede zorg en uitdagend onderwijs krijgen die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau en interesses. Dat men bij het zoeken daarnaar oog moet hebben voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van deze kinderen en jongeren, is een ander essentieel vertrekpunt. En tenslotte betekent de focus die in dit denkersprogramma op cognitief sterk functionerende kinderen en jongeren wordt gelegd, geenszins dat cognitief minder sterke leeftijdsgenoten en/of kinderen en jongeren met andere bijzondere talenten (bijv. op het terrein van sport of kunst) minder aandacht en zorg zouden verdienen.
Procedure:
Centraal in deze Denkerscyclus staan twee gerenommeerde internationale experten, nl. Prof. Lianne Hoogeveen (Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland) en Prof. Franzis Preckel (Universiteit Trier, Duitsland), die voor een periode van minimum zes maanden actief meewerken aan het programma. Zij zullen gedurende die periode deelnemen aan vergaderingen en evenementen, gesprekken voeren met belangrijke stakeholders, en tijdens een slotsymposium en in hun eindrapport perspectieven bieden voor een toekomstig beleid in Vlaanderen.
Prof. Dr. Lianne Hoogeveen is bijzonder hoogleraar 'Identification, Support and Counselling of Talent'. Zij is hoofdopleider van de RITHA opleiding bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (Radboud Universiteit). Daarnaast is zij als docent verbonden aan de afdeling Pedagogische Wetenschappen, waar zij o.a. de mastervariant 'Gifted Education' coördineert en coördinator is van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Hoogeveen verricht wetenschappelijk onderzoek op het gebied van onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen. Haar promotieonderzoek (2008) richtte zich op sociaal emotionele effecten van het versnellen van de schoolloopbaan van hoogbegaafde leerlingen. Lianne Hoogeveen werkt samen met collega's van verschillende binnen- en buitenlandse universiteiten. Als GZ--psycholoog adviseert en behandelt zij kinderen, adolescenten en volwassenen bij CBO Talent Development. Lianne Hoogeveen is voorzitter van de European Council for High Ability (ECHA).
Prof. Dr. Franzis Preckel bekleedt sinds april 2006 de leerstoel hoogbegaafdheidsonderzoek en -begeleiding in de psychologie aan de Universiteit van Trier. Sinds november 2015 is ze ook gasthoogleraar aan de Universiteit van Luxemburg. Van januari 2002 tot oktober 2003 was ze onderzoeksassistent aan het Psychologisch Instituut IV van de WWU Münster, van november 2003 tot februari 2004 aan het Departement Psychologie van de LMU München. In maart 2004 werd ze benoemd tot academisch adviseur aan de afdeling Psychologie van de LMU München. Ze bekleedde deze functie tot maart 2006. Gedurende haar tijd bij LMU was Franzis Preckel hoofd van het Gifted Psychology Counseling Center bij LMU München. Franzis Preckel is momenteel “liason lecturer” bij de Duitse National Academic Foundation, lid van de stuurgroep van het BMBF joint project LemaS en mederedacteur van de tijdschriften Gifted and Talented International en Diagnostica. Haar belangrijkste onderzoeksgebieden zijn: Intelligentie, hoogbegaafdheid, factoren die de prestatieontwikkeling beïnvloeden, psychologische diagnostiek, wetenschappelijk toezicht op maatregelen in het hoogbegaafdenonderwijs.