Lentecyclus Sessie 2: Geluid en Luisteren
Symposium
Paleis der Academiën
Activiteiten in het kader van de Lentecyclus
We gaan in deel twee van de lentecyclus dieper in op de vele facetten van 'het luisteren naar...'
Zo bijvoorbeeld verlaagt het luisteren naar muziek het niveau van het stress-hormoon cortisol in ons lichaam.
Muziek kan ons ook helpen om bepaalde informatie beter op te nemen en te onthouden. Goed voor ons geheugen dus...
En wanneer we naar muziek luisteren, maakt ons brein ook dopamine vrij.
Iedereen welkom: inschrijven is gratis, maar registratie wel verplicht.
Programma:
- 14:00 – 14:10: Inleiding door Luc Van Hove (Componist)
- 14:10 – 15:10 Marc Leman (UGent, IPEM)
Wat doet muziek met mensen, en wat doen mensen met muziek?
- 15:10-15:25 Pauze
- 15:25-16:45 Stefan Prins, componist
“Hybrid Bodies in Hybrid Spaces” – componeren voor de multisensorische luisteraar van vandaag.
- 16:45 – 17:00: Vragen uit het publiek
- 17:00 - 18:00 Receptie
Over de sprekers:
Marc Leman is gewoon hoogleraar en Methusalem-onderzoekprofessor in musicologie aan de UGent. Hij wordt beschouwd als een leidinggevende figuur in de Europese muziekwetenschap. Zijn onderzoek rond lijfelijke muziekinteractie had veel navolging in het buitenland. Hij steunt daarbij op empirische methodes voor de registratie van lichaamsbeweging en hersenactiviteit tijdens het beluisteren van, het dansen op, en het spelen van muziek. Op theoretisch vlak zoekt hij naar een integratie van lijfelijkheidstheorie, theorie van predictiecodering in hersenen, en sociale emotie- en expressietheorie. Op methodologisch vlak zoekt hij naar manieren om metingen en data-analyse te verbeteren. De laatste jaren is hij zeer actief op het vlak van de statistische analyse van hoog-dimensionele data inzake muziekinteractie. Onder zijn leiding kwam ASIL (art and science interactive lab) tot stand in De Krook in Gent, alwaar het sinds 2022 volledig operationeel is. ASIL behoort inzake mogelijkheden voor registratie van lichaamsbeweging en hersenactiviteit tijdens interactie met muziek tot de absolute Europese top. Het labo is ook uitgerust met mogelijkheden voor virtual reality, 3D-audio rendering, en mogelijkheden van muziekuitvoering op afstand. Zijn onderzoek leidde tot diverse samenwerkingen met collega’s uit andere disciplines en heeft toepassingen op het vlak van de kunsten, AI-gebaseerde mens-machine interactie, fysiotherapie en medische- en sportwetenschappen. Hij heeft > 450 publicaties waaronder diverse boeken en was (co-)promotor van diverse grote nationale en EU-projecten en > 40 doctoraatstudenten. Hij verwierf diverse prijzen waaronder in 2015 de vijfjaarlijkse Ernest-John Solvay prijs van het FWO, voor zijn werk in de humane wetenschappen. Daarnaast was hij 2 maal laureaat van de Methusalem, houder van leerstoelen zoals de Francqui chair aan UMons, en dergelijke. Hij is een gevraagd spreker op conferenties en adviseur voor diverse instanties en instituten in het buitenland.
Nadat Stefan Prins afstudeerde als burgerlijk ingenieur, studeerde hij piano en vervolgens compositie aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen bij Luc Van Hove en elektro-akoestische compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Peter Swinnen. Een verdere specialisatie in elektro-akoestische compositie volgde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2011 verhuisde hij naar de VS, waar hij in 2017 een doctoraat in compositie behaalde aan Harvard University, onder begeleiding van Chaya Czernowin en Hans Tutschku. Stefan woont sindsdien in Berlijn met zijn partner en hun jonge zoon.
Voor zijn composities, die wereldwijd worden uitgevoerd door internationale topmusici, -ensembles en -orkesten, op zowat alle belangrijke festivals voor hedendaagse muziek, ontving hij verschillende internationale prijzen, zoals de “Kunstpreis Berlin für Musik”, de “ISCM Young Composers Award” en de “Kranichsteiner Preis für Komposition”. Zijn muziek verscheen op cds en dvds bij onder meer Kairos, Sub Rosa, Wergo en Neos.
Samen met Pieter Matthynssens is hij artistiek co-directeur van het Nadar Ensemble. Ook als improvisator (electronics) staat hij regelmatig op de planken. Hij is een veel gevraagde gast-professor, en werd in 2020 aangesteld als Professor voor compositie en directeur van het Hybrid Music Lab aan de Hochschule für Musik Dresden.