Da Vincilezing: De Franco-Vlaamse polyfonie - Complexe meerstemmigheid en emoties in het werk van Du Fay en tijdgenoten

Lezing
Paleis der Academiën, Brussel
Organisatie
Aan de hand van het portret van Maistre Guillaume Du Fay (1397-1474) en Gilles Binchois (c. 1400-1460) uit het handschrift met Martin le Francs Le Champion des dames, en het in de 15de eeuw in Padua samengestelde manuscript Bologna Q15, geven we een inkijk in de bloeiende wereld van de Franco-Vlaamse polyfonisten en de uitvoering van flamboyante meerstemmigheid uit die tijd.
Via luistervoorbeelden weerklinkt hun middeleeuwse wereld en maakt deze lezing een brug naar het concert De tijd van Guillaume Du Fay: mathematica en emotionaliteit, op 25 april 2025 door HuelgasEnsemble in de Sint-Pieterskerk in Leuven.
Dit concert maakt deel uit van het Leuvense oudemuziekfestival Passie van de Stemmen, met als thema het jaartal 1425, naar aanleiding van de stichting van de Leuvense universiteit, 600 jaar geleden.
De lezing geeft verder inzicht in een periode waarin Vlaanderen internationaal geroemd werd omwille van zijn musici en componisten.
Ook gaan we in op de toepassing van hoogtechnologie, zowel in onderzoek als bij de valorisatie van het werk van gerenommeerde componisten als Johannes Ciconia (c. 1370-1412), Guillaume Du Fay, en van minder klinkende namen als Johannes Tapissier (c. 1370-c. 1410) en Johannes Pullois (?-1478).
Stuk voor stuk musici die gegeerd waren in heel Europa en schreven voor belangrijke momenten als pauselijke of keizerlijke kroningen, huwelijken en inhuldigingen van prestigieuze monumenten.
Exuberante meerstemmigheid zit verweven in de lezing, evenals kleine pareltjes, die we terugvinden in handschriften van het meest zuidelijke punt van Italië tot diep in Centraal-Europa. Dit wijst op de invloed van deze meesters en op de transmissie van Franco-Vlaams repertoire naar andere regio’s.
Toonaangevend waren ze, wijdverspreid hun werk, met baanbrekende ontwikkelingen en vernieuwingen. Universeel en toch verfijnd, in een tijd waarin op architecturaal vlak flamboyante gotiek en beheerste renaissance tegelijkertijd floreerden.
Het programma start om 17u30. Deelname is gratis, maar we vragen wel je vooraf te registreren.
Programma
16:45: Registratie
17:30: Inleiding
17:40: Da Vincilezing door Bart Demuyt:
De Franco-Vlaamse polyfonie
Complexe meerstemmigheid en emoties in het werk van Du Fay en tijdgenoten
18:40: Vragen uit het publiek
Over Bart Demuyt:
Bart Demuyt (°1964) studeerde aan het Lemmensinstituut, werd stafmedewerker bij de Onderzoekseenheid Musicologie van KU Leuven en was als uitvoerend musicus verbonden aan ensembles als Collegium Vocale, La Petite Bande en Capilla Flamenca.
Daarna was hij actief als artistiek medewerker bij Musica en als artistiek leider van het Nederlands ensemble CappellaPratensis.
In 2008 keerde hij terug naar KU Leuven en werd hij directeur van de Alamire Foundation, Internationaal Centrum voor de Studie van de Muziek in de Lage Landen.
Een jaar later nam hij ook de functie op van artistiek en algemeen directeur van AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen).
Daarnaast is hij sinds 2016 in KU Leuven aangesteld als Senior Innovation Manager of Musical Heritage van het Industrial Research Fund. Bart Demuyt is voorzitter van de Sectorraad Kunsten van de Strategische Adviesraad Cultuur, Jeugd en Media (SARC) van de Vlaamse Overheid en curator van verschillende festivals en tentoonstellingen, waaronder Laus Polyphoniae’, ‘Passie van de Stemmen’ en ‘Petrus Alamire – Meerstemmigheid in beeld’.