Jan van Eyck: een Optische Revolutie
Lezing
Paleis der Academiën, Brussel
Organisatie
Da Vincilezing door Maximiliaan Martens
Max Martens gaat in op het concept van de tentoonstelling “Jan van Eyck: een Optische Revolutie” (MSK Gent, 1 feb – 30 apr 2020) en behandelt de eeuwenoude vraag wat het ‘plots’ verschijnen van de naturalistische kunst van Van Eyck ca. 1430 kan verklaren. Van Eyck wordt voor het eerst belicht als ‘pictor doctus’ met een grondige kennis van o.m. de geometrie van de visuele waarneming.
Prof. dr. Maximiliaan Martens is hoogleraar Geschiedenis van de Beeldende Kunsten aan de UGent in de vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen. Daarnaast is hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunst van België, Klasse der Kunsten en directeur van het Ghent Interdisciplinary Centre for Art and Science. Hij behaalde zijn PhD Art History aan de University of California, Santa Barbara (1992) en een MA (licentie) in Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde aan de UGent (1983). Tussen 1992 en 2003 werkte hij als Universitair Hoofddocent Middeleeuwse Kunst aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Zijn onderzoek is gericht op de Beeldende Kunsten van de Nederlanden, 14e-16e eeuw. De belangrijkste aandachtspunten in zijn onderzoeksgroep zijn kunst in stedelijke context en de interdisciplinaire studie van kunst en wetenschappen (beeldvormingstechnieken, beeldverwerking en wiskunde, analytische chemie, neurowetenschappen). Sinds 2012 heeft hij de co-leiding over het wetenschappelijk onderzoek ten behoeve van de restauratie van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck en zetelt in de stuurgroep, de adviesraad en de internationale expertencommissie. Hij is tevens co-curator van de tentoonstelling ‘Jan van Eyck: een optische revolutie'.
Afbeelding: Gabriel (detail) - Sint-Baafskathedraal Gent. © www.lukasweb.be - Art in Flanders vzw, Dominique Provost
22-01-2020