2-daags symposium: Beschouwing en/of beleving in de (beeldende) kunst

Symposium

03-10-2024

Paleis der Academiën

Beschouwing en/of beleving in de (beeldende) kunst

Activity in the context of the Thinkers' cycle 

Kunstbeschouwing

De term ‘beleving’ is overal aanwezig. In de (beeldende) kunst ligt de focus steeds meer op intense en actieve ervaringen voor bezoekers. Technieken die directe, zintuiglijke betrokkenheid bevorderen, worden vaak verkozen boven intellectuele, contemplatieve benaderingen. Wanneer kunstwerken zelf niet meeslepend genoeg zijn, voegen curatoren of musea immersieve belevingsformats toe.

Dit tweedaags symposium - onder leiding van Thierry De Duve - bespreekt uitgebreid ‘beleving’ in de kunst, onderzoekt recente trends en en levert discussiestof voor het beleid en de evaluatie van de werking van de (kunst)musea. 

Met boeiende lezingen van o.a. Thierry De Duve, Maarten Delbeke, Hanneke Grootenboer, Anton Jäger, Camiel Van Winkel, Koenraad Jonckheere en Bart Verschaffel (chair).

Let op: het is een tweedaags symposium op 3 en 4 oktober.  Je kan evenwel apart inschrijven voor één van beide dagen.

Op 3 oktober: 15u00-17u30

Op 4 oktober: 10u00-17u30. 

Deelname aan één of beide dagen is gratis en wordt aangeboden door de Academie, evenals de netwerkreceptie achteraf, registratie is evenwel verplicht. 

Foto: Comte Olympe Aguado, Admiration

Programma:

 

Donderdag 3 oktober

  • 14u30: Inleiding: Beschouwing en beleving in de (beeldende) kunst
                Bart Verschaffel
  • 15u00: Een cultuur van onmiddellijkheid 
               Anton Jäger
  • 16u00: keynote lecture: ‘The Aura is Dead, Long Live the Aura’
                Thierry De Duve
  • 17u00: Drink

 

Vrijdag 4 oktober

  • 10u00: ‘Zien jullie het?’ Bedenkingen over immersie, meta-kunst en efficiëntie aan de hand van rococo
                Maarten Delbeke
  • 11u00: Het Museum als denkruimte
                Hanneke Grootenboer
     
  • 12u00- 13u30: lunchpauze
     
  • 13u30: Immersie in de leegte
                Camiel Van Winkel
  • 14u30: Thinking Inside the Box. Kunst, beeld en sociale media
                Koenraad  Jonckheere
     
  • 15u30-16u00: koffiepauze
     
  • 16u00-17u15: slotgesprek met o.a. Thierry De Duve, Vlad Ionescu en Dirk Snauwaert.
    Chair: Bart Verschaffel.

Over de sprekers:

Thierry De Duve leidt het denkersprogramma Beschouwing en/of Beleving in de (beeldende) kunst.

Kunsthistoricus en kunsfilosoof Thierry de Duve is Evelyn Kranes Kossak Professor at Hunter College, City University of New York sinds 2016, en Emeritus van de Université de Lille 3. Hij publideerde onder meer Pictorial Nominalism (1991), Kant after Duchamp (1996), Clement Greenberg Between the Lines (1996, 2010), Look—100 Years of Contemporary Art (2001), en Sewn In the Sweatshops of Marx: Beuys, Warhol, Klein, Duchamp (2012).  

Hij was curator van de tentoonstelling Voici / Look -100 Years of Contemporary Art (PSK, Brussel, 2002) en van het Belgisch Paviljoen voor de Biënnale van Venetië in 2003.

Maarten Delbeke is ingenieur-architect en doceert geschiedenis en theorie van de architectuur aan de ETH Zürich. Hij publiceert voornamelijk over de Europese architectuur en de visuele kunsten van de vroegmoderne periode en hun receptie in de twintigste eeuw, en is actief als architectuurcriticus. Recente publicaties: Maarten Delbeke (ed.), Sforza Pallavicino. A Jesuit Life in Baroque Rome (Leiden: Brill, 2022) en, (met Pier Paolo Tamburelli), Project of a Historical Architecture Illustrating the Most Noted Buildings of Antiquity and Foreign Peoples etc., Translated and annotated reprint of Entwurff einer historischen ARCHITECTUR. First ed. Vienna 1721 by Johann Bernhard Fischer von Erlach (Milan: Humboldt Books, 2023).

Hanneke Grootenboer is kunsthistorica. Ze was directeur van de Ruskin School of Art aan de Universiteit van Oxford, en is nu hoogleraar Vroeg-moderne kunst en visuele cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Recentelijk publiceerde ze The Pensive Image: Art as a Form of Thinking (Chicago UP, 2021), en gezamelijk geschreven Conchophilia: Shells, Art and Curiosity in Early Modern Europe (Princeton UP, 2021). 

Vlad Ionescu is filosoof en doceert geschiedenis en theorie van de architectuur en de kunst aan PXL/UHasselt. Hij is actief als kunstcriticus. Hij verzorgde, met Herman Parret, de uitgave van de vijfdelige Writings on Contemporary Art van François Lyotard, en publiceerde monografisch o.m. Applied Arts, implied Art (2016); Pneumatolog. An Inquiry into the Representation of Wind, Air and Breath (2017).

Anton Jäger studeerde politieke filosofie en geschiedenis aan de universiteiten van Essex en Cambridge. Hij is lector aan de universiteiten van Oxford en Leuven, en actief als cultuurcriticus. Hij publiceerde onder meer Kleine anti-geschiedenis van het populisme (2018) en met Daniel Zamora Vargas Welfare for Markets: A Global History of Basic Income (met Daniel Zamora Vargas 2023).

Koenraad Jonckheere studeerde geschiedenis en kunstgeschiedenis in Leuven en Amsterdam. Hij is hoogleraar Renaissance en Barokkunst aan de Universiteit Gent. Van 2014 tot 2019 was hij directeur publicaties bij het Centrum Rubenianum. Hij publiceert voornamelijk over zeventiende- en achttiende-eeuwse kunst, en over algemene kunstgeschiedenis: Antwerp Art after Iconoclasm (2012); Another History of Art – 2.500 jaar Europese kunstgeschiedenis. In het najaar van 2024 verschijnt bij uitgeverij Hannibal Instagrammable, een boek over wat we van de kunstgeschiedenis kunnen leren om sociale media te begrijpen.

Dirk Snauwaert is kunstcurator. Hij was directeur tentoonstellingen in het PSK, het Kunstverein in Mûnchen, en verantwoordelijk voor de FRAC collectie van Rhône-Alpes in Frankrijk. Hij is medestichter en directeur van het kunstencentrum Wiels in Brussel. Hij publiceert regelmatig in catalogi en kunsttijdschriften.

Camiel van Winkel is kunsthistoricus en essayist, als docent-onderzoeker verbonden aan aan LUCA School of Arts / Sint-Lukas Brussel. Hij publiceert over hedendaagse kunst en cinema. Recent verscheen zijn boek Lichaam en Steen. Over film (Uitgeverij Letterwerk, 2023).

Bart Verschaffel studeerde filosofie en medievistiek aan de KU Leuven. Hij is emeritus hoogleraar architectuurtheorie van de Universiteit Gent, en leidt er het VANDENHOVE Centrum voor Architectuur en Kunst. Recente publicaties: Mock Humanity! Two Essays on James Ensor’s Grotesques (Gent, 2018); What Artistry Can Do. Essays on Art and Beauty (2021, Edinburgh UP).