Doctoraat in de kunsten

Standpunt | Jaargang 2016
Doctoraat in de kunsten
Klasse Kunsten

Dit Standpunt over de doctoraten in de kunsten kreeg vorm dankzij Willem Elias. Sinds het midden van de jaren negentig volgt hij de evolutie van het hoger kunstonderwijs. Een onderdeel daarvan is de zoektocht naar de wijze van kwalificeren van het onderwijskorps, dat voor een groot deel uit kunstenaars bestaat. Hij deed dit als voorzitter of lid van talrijke commissies en als onderdeel van zijn onderzoek naar kunsteducatie.

Een goede tien jaar geleden kwam in dit verband het doctoraat in de kunsten tot stand. Het spreekt voor zich dat de Klasse van de Kunsten van de KVAB hiervoor belangstelling heeft. Ze bestaat uit leden die enerzijds scepsis aan de dag leggen en de vraag stellen of wetenschappelijk onderzoek geen riskante afleiding is van de kern van de zaak: kunst maken. Andere leden behaalden zelf een dergelijk diploma. Pro en contra vergaderen dus samen. Uiteraard hebben ook de theoretici, kunstwetenschappers en -filosofen hier een mening over.

Willem Elias schreef een essay en twee gespreksgroepen namen dat als discussiethema. Daar is dit Standpunt uit voortgekomen. Uit de resultaten blijkt dat men zeer positief staat tegenover de inspanningen van de Schools of Arts om dit nieuwe diploma vorm te geven. Toch wil dit Standpunt ook wijzen op een aantal gevaren.

Documenten bij dit project

Auteur

  • Willem Elias